پیشرفت های بزرگی که در مقابله با دیابت در سال 2019 انجام شد

یک سیستم لوزالمعده مصنوعی جدید، داروهایی که به کنترل قند خون و محافظت از قلب و کلیه ها کمک می کنند، داروی جدیدی که باعث تأخیر در دیابت نوع یک می شود و یک روش جدید برای نظارت بر قند خون در طول روز در سال 2019 ، آن را به یک سال بسیار خوب در مراقبت از دیابت تبدیل کرد.

دکتر Akankasha Goyal، متخصص غدد درون ریز درNYU Langone Health در نیویورك توضیح داد: سال 2019، سال خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت بود، تغییرات زیادی رخ داد و گزینه های بیشتری برای مقابله با دیابت معرفی شد، این تغییرات فواید بسیار زیادی داشتند.

در اینجا به برخی از اتفاقاتی که در سال 2019 رخ داده است، می پردازیم:

تاخیر در دیابت نوع 1

یک نوع درمان ایمونوتراپی به نام teplizumab،سبب تأخیر در شروع دیابت نوع 1 در افرادی شد که در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری قرار داشتند. این دارو همچنین در حال حاضر در مرحله ی سوم آزمایش بر روی افرادی است که اخیراً به دیابت نوع 1 مبتلا شده اند.

نتایج مطالعه ی دو ساله بر روی یکی دیگر از داروهای جدید، به نامanti-thymocyte globulin  یا ATG، که بر روی افرادی که به تازگی دیابت نوع 1 در آنها تشخیص داده شده بود، آزمایش گردید در سال 2019 منتشر شد. این دارو به حفظ عملکرد سلولهای بتا( تولید کننده انسولین) و کاهش قند خون کمک کرد.

دکتر Sanjoy Dutta، معاون تحقیقات درJDRF (سابقا بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان) گفت: این نتایج در جمعیتی که به تازگی به دیابت نوع 1 مبتلا شده بودند، شگفت انگیز بود، علاوه بر تپلیزوماب وATG ، امسال تحقیقات دیگری بر روی داروهای امیدوار کننده دیگر نیز آغاز شد.

فن آوری دیابت

در اواسط ماه دسامبر، سازمان غذا و داروی ایالات متحده آلگوریتمTandem Control-IQ را تایید کرد، الگوریتمی که می تواند با پمپ انسولین Tandem t:slim X2 و سیستم نظارت مداوم گلوکزDexcom G6  استفاده شود. این الگوریتم به طور بالقوه می تواند با سایر دستگاه ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. این الگوریتم هنوز طوری طراحی نشده است که بی نیاز از ورود اطلاعات توسط کاربر باشد. بیمار باید مقدار کربوهیدرات هایی را که می خورد به دستگاه وارد کند تا دستگاه بتواند میزان انسولین مناسب را برای او محاسبه کند.

سیستم دیگری بنام iLet، توسطBeta Bionics   ساخته شد. به این دستگاه در ماه دسامبر توسط FDA عنوان " یک دستگاه موفق" داده شد. این بدان معنی است که این دستگاه می تواند سریعتر فرآیند تأیید را طی کند. این سیستم لوزالمعده مصنوعی به طور کاملا اتوماتیک طراحی شده است. تنها داده ی مورد نیاز که باید توسط کاربران به دستگاه وارد شود، وزن آنها است.

پیشرفت دیگری در فناوری مانیتورهای مداوم گلوکز (CGM)به وجود آمد. در ماه ژوئن، سازمان غذا و داروی آمریکا دستگاه Eversense CGM  را که توسط Senseonics ساخته شده است، تایید نمود. به جای سنسورهای معمولی که در خارج از بدن قرار می گیرند و با یک سیم نازک به زیر پوست متصل می شوند، سنسورEversense  در زیر پوست کاشته می شود و به مدت 90 روز قابل استفاده است. سایر سنسورهایCGM ، معمولاً برای یک یا دو هفته قابل استفاده هستند. اطلاعات از طریق سنسور به فرستنده ای که روی بدن قرار می گیرد، ارسال و از طریق آن به برنامه ای که بر روی تلفن همراه کاربر نصب شده است، ارسال می گردد.

دکتر Goyal گفت: ما بیمارانی داریم که یک حسگر کاشته شده دارند و از آن کاملاً راضی هستند، او گفت که برخی از شرکتهای بیمه هزینه ی آن را پوشش نمی دهند، اما ما امیدواریم این وضعیت تا پایان امسال تغییر کند.

مدیریت عوارض قلبی و کلیوی

چندین کلاس جدید از داروها طی دهه ی گذشته معرفی شده اند، از جمله داروهای گروه SGLT2(شامل Farxiga ، Jardiance ،Invokana  و (Trulicity و داروهای گروه GLP1s(شامل Victoza، Ozempic، Bydureon، Byetta، Adlyxin). محققان در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد این داروها هستند که نه تنها به کاهش قند خون کمک می کنند بلکه به محافظت از قلب و کلیه ها نیز کمک می کنند.

مطالعه ای که در اوایل سال جاری منتشر شد، نشان داد که هر دو گروه دارویی SGLT2 وGLP1 خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در افرادی با سابقه این مشکلات را کاهش می دهند. این تحقیق همچنین نشان داد کهSGLT2s می تواند خطر نارسایی قلبی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد. هر دوی این کلاسهای دارویی همچنین اثرات مثبتی بر سلامت کلیه ها نشان دادند، اما به نظر می رسدSGLT2 ها محافظت بیشتری از کلیه ها ارائه می دهند.

دکتر Goyal گفت: این کلاس های جدید دارویی، سطح گلوکز خون را کاهش می دهند و به کاهش خطر عوارض دیابت کمک می کنند، ما این خواص را در داروهای دیگر نمی بینیم.

یکی از داروهای گروه GLP1، به نام  لیراگلوتید (Victoza) توسط FDA در ژوئن سال 2019 برای معالجه ی دیابت نوع 2 در کودکان 10 ساله و بالاتر به تصویب رسید. این اولین دارو علاوه بر متفورمین و انسولین است که برای درمان دیابت نوع 2 در کودکان تأیید شده است.

درمان افت قند خون شدید

دکتر Dutta خاطرنشان كرد: دو نسخه ی جدید از گلوكاگون - هورمونی كه برای درمان افت شدید قند خون استفاده می شود - توسط FDA تأیید شد. یکی به نام Baqsimi، که از طریق دستگاه مخصوص از طریق بینی استعمال می شود، که اولین نوع غیر تزریقی گلوکاگون است. نسخه دوم تصویب شده یک انژکتور خودکار به نام GVOKE است که به گونه ای طراحی شده است که استفاده ی کاربر را راحت تر کند. تا امسال، گلوکاگون فقط بصورت کیت موجود بود که کاربران ملزم به مخلوط کردن یک پودر خشک با آب استریل، قبل از تزریق آن توسط سرنگ بودند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-12-big-advances-diabetes.html